sunnuntai 21. toukokuuta 2017

Hakukoneoptimoi blogisi!



Miten tehdään kevyt hakukoneoptimointi blogille?

Ennen kuin voi aloittaa varsinaisen optimoinnin, kannattanee vähän valmistella asiaa.

Jos kirjoitat Bloggerissa, hyvä pieni harjoitus on aluksi valita Asetuksista vaihtoehto "Perus", ja sieltä Kuvaus. Ohjelma tarjoaa tekstikentän, johon voi kirjoittaa 500 merkin mittaisen kuvauksen blogista. Selvähän on, että jos voit tähän kirjoittaa keskittyväsi esimerkiksi ajankohtaiseen suomalaiseen kirjallisuuteen, niin hieno juttu. Hyvässä blogissa on selkeä perusidea.

Tämän kuvauksen voisi periaatteessa laittaa myös blogin lähdekoodiin. Tämä ei kuitenkaan ole välttämätöntä, jotta blogi sijoittuisi hyvin hakukoneella suoritetussa haussa. Googlea eivät koodiin sijoitetut metatiedot kiinnosta.

Kevyen pikku hakukoneoptimoinnin voi aloittaa vaikkapa Googlen avulla:


  • Millä hakusanalla haluaisit/oletat, että blogiisi tullaan?
  • Millaiset hakutulokset tällä/näillä hakusanoilla saat?

Blogin teemasta riippuen tässä voi tulla vastaan jos kaikenlaista suurta brändiä, ja ne kannattaa sivuuttaa, koska niiden menestys perustuu linkkien määrään. Sanoisin, että raikas vaihtoehto tässä olisi se, että otat jonkun tavalliselta vaikuttavan blogin, jota et ennalta tunne ja joka vaikuttaisi menestyvän hyvin. Joka tapauksessa valitse blogi, jonka tyylistä pidät ja jossa mielestäsi on hyvää tekstiä.

Voit tutkia valitsemaasi blogia menetelmällä nimeltä:

Density Analysis

Mene osoitteeseen:

http://tools.seobook.com/general/keyword-density/

ja kirjoita tutkittavana olevan blogin osoite kenttään.

Hakutuloksena saat tietoa siitä, mitä sanoja kyseisen suositun blogin teksteissä esiintyy, ja kaikki perustuu siis edelleen tekstin laatuun, eikä mitään varsinaista taikatemppua olla tekemässä ... Tällä tavalla saat siis tietää, mitä käsitteitä sinun blogisi kanssa samaan genreen kuuluvan suositun blogin teksteissä esiintyy.

Nyt tehtävä sinulle, oi hakukoneoptimoija:

Mieti näitä sanoja ja löytyisikö tästä sinulle uusia aiheita, joista voisit kirjoittaa?

Kysymys on siis laadullinen ja liittyy kirjoittamisen prosessin alkuvaiheeseen - sanojen esiintymistiheyksillä ei ole juuri merkitystä siinä, miten teksti menestyy hakukoneen tulosten joukossa. Ainakaan siihen keskittymällä ei kirjoiteta hyvää tekstiä ja nyt ollaankin itseasiassa vähän hakukoneoptimoinnin ulkopuolella, koska eihän kirjoittaminen ole optimointia, mutta hakukoneoptimointi perustuu hyvään tekstiin ja itse asiassa hakukoneoptimoitava teksti kannattaa kirjoittaa optimoinnin haasteet tiedostaen.

Tekstin menestymistä hakukoneiden avulla suoritetuissa hauissa auttaa se, että sama asia sanotaan mahdollisimman monella eri tavalla.

Google Adwords


Jos sinua kiinnostaa vielä, millä hakusanoilla tuon tutkinnan alla olevan blogin lukijat ovat tulleet kyseiseen blogiin, voit kirjautua Google Adwordsiin.


Sieltä työkaluista löytyy tämä Avainsanojen suunnittelija (Keyword Planner), Etsi avainsanoja.

Sivustolle kirjoitetaan siis tutkittavan blogin nimi, ja saadaan tuloksena se, millä hakusanoilla kyseisen sivuston lukijat ovat sivustolle päätyneet, kuinka monta kertaa kyseisellä hakusanalla on haettu (aikavälin voi valita itse) ja onko kyseisellä sanalla paljon kilpailua vai vähän kilpailua. Tuloksen voi tallentaa Excelinä.

Tutkimassani kirjablogissa runsaasti kilpailtuja käsitteitä olivat:
  • e-kirja
  • kirjat netistä
  • käytetyt lukiokirjat
  • omakustanne
  • kirjan julkaiseminen
  • käytetyt kirjat netistä
Kohtalainen kilpailu, paljon klikkauksia:
  • Konmari kirja

Vähän kilpailtuja ja paljon klikkauksia saaneita:
  • Harry Potter kirjat
  • elämä

Ilahduin kyllä erityisesti tuosta jälkimmäisestä löydöstä! Ihmiset etsivät paljon tekstiä aiheesta "elämä", mutta tarjolla ei ole juuri mitään. Näin nyt siis ainakin Googlen mielestä, ja Googlehan tietää meistä kaiken.

Avainsanoja käytetään linkeissä


Sen jälkeen, kun oikeat avainsanat ovat löytyneet - ne, jotka vastaavat sisältöä ja kiinnostavat lukijoita, näitä pitäisi saada linkkeihin, joita on blogin ulkopuolella. Kuinka ollakaan - Google Analytics kannustaa kommunikoimaan, siis esimerkiksi tähän tapaan:

Lukujonossa-blogista voit ottaa selvää siitä, mistä Konmari kirja kertoo.









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti